Skip to main content

Bursa Talentelor 2017

By Fundația Comunitară Oradea
|
|

21

Proiecte prezentare

8

Proiecte prezentate

90.910

Sume acordate (lei)

61

Sponsori

Proiecte finanțate prin programul „Bursa Talentelor” 2017:

1. Da! pentru viață și sănătate mintală!

Buget: 6.120 lei

Scopul principal al proiectului este prevenţia şi reducerea depresiei cu sau fără risc de suicid în rândul tinerilor, pornind de la constatarea Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii că în ultimul deceniu numărul depresivilor a crescut cu peste 18% la nivel mondial. Acest fenomen nu ocoleşte nici comunităţile creştine din Bihor, doar că în cazul acestora chestiunea este mult mai ocultată, când nu este de-a dreptul negată. Proiectul îşi propune, cu sprijinul unor voluntari specialişti în domeniile psihologiei, psihoterapiei şi neuropsihiatriei, realizarea unor serii de conferinţe destinate reprezentanţilor cultelor religioase (preoţi, pastori etc.); obiectivul este familiarizarea acestora cu modalităţile de prevenire şi depistare a depresiei tinerilor în rândul enoriaşilor; de asemenea, vor fi prezentate metode de rezolvare a problemei prin integrarea lor în consilierea spirituală şi în parcursul pastoral specific fiecărui cult.

Echipa de voluntari psihologi îi va acompania pe teren pe cei care lucrează cu tinerii încă din faza de suspiciune a diagnosticului şi până la rezolvarea problemei, astfel încât intervenţia terapeutică să fie specializată. Proiectul promovează implicarea şi interacţiunea dintre reprezentanţii comunităţii, creşte nivelul de receptivitate faţă de tinerii cu depresie şi risc de suicid, iar prin influenţa şi autoritatea lor preoţii şi pastorii vor putea ajuta mult mai eficient membrii comunităţilor lor. Din punct de vedere academic se urmăreşte dezvoltarea unei metode reproductibile şi popularizarea ei în reviste de specialitate.

Pornind de la statisticile care spun că în ultimul deceniu numărul depresivilor a crescut cu peste 18% la nivel mondial, trei studente la psihologie au gândit un program de informare a reprezentanților cultelor creștine din județul nostru, cu privire la depistarea simptomelor depresie și a riscului de suicid. Au avut loc cinci înâlniri interactive, unde cei peste 70 de preoți/pastori, care interacționează zilnic cu oamenii, au înțeles care sunt simptomele unei persoane cu depresie și împreună cu psihologii au dezbătut măsurile pe care e nevoie să le ia atunci când înâlnesc persoane cu risc de suicid.
Programul a continuat cu o serie de 11 ședințe de terapie de grup, cu pacienți diagnosticați cu depresie cu risc de suicid, susținute de coordonatoarele proiectului, la Spitalul Municipal Gavril Curteanu.

2. Te Susțin.ro

Buget: 5.248,75 lei

Proiectul are ca scop organizarea unor seminarii pentru informarea comunității bihorene privitor la sursele alternative de finanțare atunci cand se doreşte realizarea unui anumit proiect. În cadrul seminariilor vor fi invitaţi facilitatori de business și antreprenori care vor prezenta metode informale de finanţare şi maniera pas-cu-pas pentru a o obţine. Conţinutul seminariilor şi invitaţii vor fi specifici în funcţie de destinari: liceeni şi studenţi, ONG-uri, mediul de business.

Un punct important al proiectului îl constituie informarea sistematică a comunității cu privire la sursele alternative de finanțare şi promovarea crowdfunding-ului ca soluţie rapidă, facilă şi eficientă, cu atât mai mult cu cât acesta este ignorat în mod nejustificat în România.

Andrei, inițiatorul acestui proiect, este cel care a lansat platforma de strângere de fonduri TeSusțin.ro. După studii în Marea Britanie s-a întors acasă, unde crede că poate avea succes dacă muncește suficient de mult. S-a hotărât să nu țină doar pentru el ceea ce a învățat, așa că a susținut cursuri de multifinanțare pentru cei care își doresc să își pună în aplicare ideile, dar nu știu de unde să înceapă strângerea de fonduri. Cursurile au fost practice, dinamice și bine structurate. Cei peste 250 de participanții, cei mai mulți dintre ei elevi, au plecat de la cursuri încrezători în ideile lor și cu noi cunoștințe despre latura financiară a unui proiect.

3. Zile colorate

Buget: 8.117,5 lei

Atelierele săptămânale de art-terapie (pictură, dans, teatru, modelaj în lut, jocuri de grup, meditații și alte tehnici de relaxare), care se vor întinde pe durata a șase luni, propun o alternativă de petrecere a timpului liber pentru 63 de copii din Suplacul de Barcău cu vârste între 6-10 ani. Copiii vor descoperi un loc în care se vor simți în siguranță, acceptați, nejudecați, ascultați, în care-și vor pune în valoare creativitatea și vor relaţiona într-un cadru optim de dezvoltare a personalităţii. Fiecare atelier de Art-terapie va cuprinde și activități de gestionare a emoțiilor, control al furiei, muncă în grup și comunicare asertivă.

Suplacul de Barcău este o comunitate rurală, cu aproximativ 2.000 de locuitori, cele mai apropiate orașe fiind la 27 de km distanță. Oferta activităților de petrecere a timpului liber pentru copii este extrem de limitată, neexistând programe after-school și nicio altă alternativă de dezvoltare personală pentru aceştia. Atelierul îşi propune să promoveaze educația prin creație, ajutându-i pe copii să își dezvolte atenția, abilitățile practice și creativitatea.

Ce bine este când îndrumătorii elevilor se gândesc și la dezvoltarea lor personală! Pentru că le sunt dragi copiii, psihologul școlar Dragoș Olimpia și profesorul documentarist Chira Brîndușa din Suplacul de Barcău au organizat ateliere cu 96 de copii din clasele 0-IV. Prin joc, pictură, modelaj, teatru, dans, au ajuns la sufletul acestor copii, ajutându-i să devină încrezători în forțele proprii.
Totul s-a terminat cu o expoziție a lucrărilor realizate de copii la ateliere și o serbare pregătită în detaliu de elevi și îndrumătoarele lor.

4. Asumarea identității etnice prin fotografie

Buget: 5.270 lei

Şcoala Creştină Privată din Cartierul Romilor din Tinca este singura care oferă un mediu educaţional adaptat nevoilor copiilor din comunitatea de romi din Tinca (peste 1500 de persoane). Atunci când nu sunt stigmatizaţi apriori, copiii acestei comunităţi nu au niciun reper pozitiv legat de identitatea lor etnică şi nu cunosc aspecte elementare legate de istoria și tradiția romilor.

În cadrul proiectului, atât părinții, cât şi elevii vor participa la sesiuni de dezbateri și prezentări legate de istoria romilor, migrația romilor în spaţiul european, scalvie, holocaust. Va fi ocazia de a le prezenta personalități marcante de etnie romă din domeniile literaturii, artelor şi științelor, dându-le astfel speranţă şi încredere în ei şi în viitor. Mulţi dintre ei fiind analfabeţi, firul conducător al proiectului va fi fotografia : copiii vor învăța să surprindă aspecte legate de cultura și tradiția locală, iar fotografiile realizate vor reprezenta « vocea comunității locale ». Va fi utilizată o metodologie specifică, Photovoice, gândită și diseminată de Beverly Palibroda, Brigette Krieg, Lisa Murdock și Joanne Havelock de la Prairie Women’s Health Centre of Excellence, Canada. În cadrul programului Photovoice va fi implementat un set de metode de cercetare a tradițiilor și cutumelor locale, copiii învățând pas cu pas utilizarea lui şi realizând la final un proiect fotografic de asumare a identității entice, povestea lor materializându-se printr-o expoziţie realizată pe un perete cu lungimea de 10 metri.

În Tinca, la Școala Creștină Privată , profesorii acordă încrederea cuvenită celor peste 200 de elevi romi, pe care îi ghidează pe drumul educației și îi implică în activități care să îi dezvolte personal. În această școală s-a desfășurat și proiectul ”Asumarea identității etnice prin fotografie”, prin care elevii au documentat prin fotografiere o parte din viața pe care o duc în comunitatea lor. Marea bucurie a fost prezentarea muncii lor într-o expoziție în Cetatea din Oradea. Acum, fotografiile au ajuns expuse pe coridoarele școlii lor și se bucură de admirația tuturor oaspeților care le trec pragul. Acest proiect a dus nu doar la creșterea stimei de sine a copiilor romi, ci și la formarea unor pârghii de comunicare la nivel local, pentru a găsi soluții în educația acestor copii.

5. CititORADEA

Buget: 19.240,23 lei

Proiectul are ca punct de plecare o constatare dureroasă pentru Oradea: lipsa activităţilor culturale autentice, de anvergură şi de prestigiu, fapt ce a dus la scăderea dramatică a interesului pentru lectură şi pentru cultură în general, mai ales în rândul tinerilor. Soluţia propusă de proiect este un festival cultural, împărțit în trei mari activități:

  • Amenajarea în 4 din cele 10 oraşe a unor spații de tip minibiliotecă « Colţul Cititorilor », care să cuprindă între 90-120 de cărţi, în localuri care doresc să promoveze lectura ca mod alternativ de petrecere a timpului liber. Selecția de cărți se va face în funcție de topurile vânzărilor din ultimii ani și ținând cont de interesele și preocupările actuale ale oamenilor locului. Gândul ascuns din spatele proiectului este realizarea unei biblioteci ambulante pe roţi, care să cutreiere periodic satele Bihorului, propunând mai ales tinerilor cititori lecturi adaptate gusturilor lor.
  • MaratonDeCitit24h – o serie de activități ce vor implica lectura și discuții pe baza anumitor cărți, care să se desfășoare fără întrerupere pe durata a 24 de ore, în diverse locaţii formale sau informale din Oradea.
  • Oradea Book Festival: primul festival de carte din Oradea cu lansări de carte cu autori apreciați, prezentări de carte care să aibă în centru titluri care merită (re)descoperite, conferințe pe subiecte actuale pentru elevi și studenți, cercuri literare, concerte, ateliere de scriere creativă, târg de carte.

Mark Lukacs, un iubitor de lectură, și-a propus să dedice proiectul său cărților și celor care le îndrăgesc. Proiectul CititORADEA a avut în vedere dotarea a 4 localuri pro cultură din județul Bihor cu minibiblioteci, organizarea unui maraton cultural și demararea primului Festival de Carte din Oradea. În cadrul maratonului din 22 aprilie, au avut loc simultan diverse activități culturale în Oradea, Beiuș și Salonta, iar în cadrul Festivalului Informal de Carte Oradea (FICO) s-a desfăsurat un șir de evenimente pentru publicuri țintă diferite, având drept obiectiv să aducă iubitorii de carte împreună și să promoveze lectura.

6. Magia Sunetului

Buget: 5.185 lei

Cât de frumos şi onorant ar fi ca Oradea să găzduiască în 2018 un Masterclass naţional de muzică de cameră dedicat tinerilor muzicieni români, şcolari, liceeni şi studenţi!

Iniţiatorii proiectului au obţinut deja promisiunea fermă de participare a unor artişti instrumentişti şi pedagogi muzicali de prestigiu pentru ca un astfel de Masterclass la Oradea să fie cu adevărat un eveniment: Mihaela Anica (flautistă – Viena) şi Horia Maxim (pianist – Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti). Timp de trei zile participanţii ar avea ocazia să lucreze în formaţii camerale cu cei doi pedagogi, cei mai merituoşi tineri fiind premiaţi în cadrul unui recital de final pe scena filarmonicii din Oradea. Interacţiunea la un asemenea nivel le-ar permite tinerilor instrumentişti bihoreni să-şi dezvolte şi cultive într-o manieră personalizată abilităţile deja dobândite.
Proiectul ar putea completa cu brio un festival de carte care s-ar putea desfăşura simultan, arătând publicului bihorean că actul de cultură poate şi merită să fie unul global. Un biatlon de 24 de ore neîntrerupte de lectură şi muzică ar contrazice prin fapte imaginea de provincialism a Oradiei, punând-o pe harta culturii naţionale!

Pentru că și-au dorit mai mult decât să se limiteze doar la cursurile obligatorii, două profesoare de la Facultatea de Muzică au inițiat proiectul Magia Sunetului. Au organizat un curs de muzică de cameră, care i-a avut ca invitaţi artiştii instrumentişti Mihaela Anica (flautistă – Viena, Austria) şi Horia Maxim (pianist – Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, România). Cursul s-a desfăşurat pe o perioadă de trei zile şi a fost dedicat studenţilor și elevilor artiști din țară.
În deschidere, cei doi artişti invitaţi au susţinut un recital cameral, care a fost urmat de workshop-ul cu tematica ”Arta Interpretării în Formaţia Camerală”, iar cursul s-a finalizat cu un recital al celor mai bune formaţii camerale și premierea acestora.

7. Bisericile de lemn din Ţara Beiuşului – Tezaur arhitectural al județului Bihor

Buget: 7.990 lei

Demararea acestui proiect a fost determinată de slaba cunoaştere a bisericilor de lemn din Țara Beiușului şi de degradarea lor accentuată (existând chiar riscul surpării), pierzând pentru totdeauna inclusiv amintirea lor. Concentrate pe teritoriul a doar 16 comune, mai există astăzi doar 32 de biserici de lemn -declarate monumente de arhitectură și înscrise pe Lista Monumentelor Istorice din România la grupa de categorie A (cu valoare națională sau universală) și B (reprezentative pentru patrimoniul cultural local). Vechimea acestor adevărate monumente de arhitectură şi spiritualitate este cuprinsă între 200 şi 300 de ani, trei dintre ele depăşind 320 de ani.

În urma experienței trăite în cadrul unor vizite prin Ţara Beiuşului, un grup de elevi ai Liceului Teoretic Onisfor Ghibu, împreună cu trei profesori coordonatori, au hotărât să se implice în salvarea amintirii acestor biserici şi chiar a promovării lor, atunci când acest lucru încă mai este cu putinţă. Au început să culeagă date şi istorii orale ale acestor biserici de lemn, pe care doresc să le sintetizeze într-un album cuprinzător, împreună cu fotografii realizate chiar de ei, suplinind totodată vechile lucrări de specialitate lipsite de suport vizual, depăşite moral sau pierdute prin biblioteci obscure. De asemenea, vor fi realizate vederi cu bisericile, pe care turiștii le vor putea achiziționa în vizitele lor prin Țara Beiușului.

Atunci când dedicarea profesorilor întâlnește curiozitatea elevilor, pot rezulta lucruri deosebite. Așa s-a întâmplat și în cadrul acestui proiect, unde trei profesori coordonează peste 40 de elevi și împreună au fost pe teren ca să se documenteze bisericile de lemn din Țara Beiușului. Au aflat de la bătrânii satelor istoria bisericilor, dar au ajuns și la date exacte din documente puse la dispoziție de oameni impresionați de curiozitatea elevilor. Acum muncesc la redactarea unui album cu fotografii, dar și multe informații despre aceste biserici, prin care vor să atragă atenția asupra unor adevărate monumente care se află în continuă degradare.

8. Centrul de zi pentru copii „Consiliaris!”

Buget: 14.801,76 lei

Scopul proiectului este oferirea de sprijin material, emoţional, educativ şi şcolar copiilor care au părinţi bolnavi de cancer şi cu posibilităţi materiale reduse. Copleşită de cheltuieli şi cu atenţia concentrată asupra nevoilor bolnavului din casă, copiii devin adesea ignoraţi sau chiar în stare de semi-abandon din toate punctele de vedere. In cadrul Centrului copiii vor putea beneficia de o masă caldă, sprijin emoţional (voluntarii din cadrul Centrului fiind psihologi), ajutor la teme, activităţi extraşcolare.

Asociația Consiliaris dispune de un spațiu recent închiriat de la Primărie, dar aflat într-o stare de insalubritate accentuată şi care necesită renovare pentru desfăşurarea zilnică a acestor activităţi. Săptămânal vor avea loc şi şedinţe de psihodramă și terapie ocupațională, ambele cu rolul de a genera autocunoaștere și dezvoltare personală pentru copiii din grup, capacități necesare pentru a putea trăi și integra experiența prin care trec în relație cu părintele bolnav.
Dacă pentru renovarea spaţiului ajutorul în natură ar fi de apreciat şi suficient, pentru asigurarea mesei este nevoie de sprijin financiar constant.

Într-o familie în care un membru este diagnosticat cu cancer, toată atenţia este concentrată asupra nevoilor bolnavului din casă, iar copiii familiei devin adesea ignorați. Cu mintea la această problemă des întâlnită în jurul nostru, Delia și Lorena, inițiatoarele acestui proiect, vor deschide un centru pentru copiii din acest tip de familii.
S-a muncit din greu la renovarea spațiului, unde începând din luna noiembrie, 20 de copii vor petrece zilnic câteva ore cu ajutor la teme, activităţi extraşcolare și poate cel mai important, vor primi sprijin emotional, voluntarii din cadrul centrului fiind psihologi.

Parteneri Bursa Talentelor 2017

Evenimentele noastre

| , ,
Fundația Comunitară Oradea a organizat a 6-a ediția a Galei Comunității Bihorene, evenimentul c…
| , ,
S-au făcut valuri de bine la Swimathon Oradea 2024, evenimentul caritabil ce a avut loc pe 15 iunie…
| , ,
Vă invităm să faceți valuri de bine în calitate de donatori, ambasadori sau înotători ai cauzelor î…