Skip to main content

Când drumul nu este de ajuns, apare School-Bike

By Alexandra Lazăr
|
|

Educație non-formală, voluntari, responsabilitate sunt câțiva dintre termenii cheie care pot contura o descriere a celor două „motoare” feminine care au gândit și realizat proiectul „School Bike”. Minodora și Raluca sunt ONG-iste ca la carte, așadar, persoane implicate în viața comunității băimărene. Cunosc și înțeleg foarte bine sfera de implicare a voluntarilor străini, dar și a tinerilor din Baia Mare pentru că activitățile AIST (American International School of Transylvania), organizație la care ele lucrează, sunt focalizate în special pe interesele de tineret.

În stânga Minodora, iar în dreapta Raluca

Minodora nu vorbește foarte mult despre propria persoană, însă acțiunile ei o definesc și o descriu. Pe site-ul oficial al organizației pe care o reprezintă scrie așa: „Minodora Barbul este președintele organizației American International School of Transylvania, îi place să lucreze cu oameni de la care să aibă ce învăța, care să fie cei mai buni în ceea ce fac și care să îi inspire pe cei din jurul lor prin propriul exemplu. (…) A descoperit că poate să facă management în educația pe care şi-o dorește din postura de mamă. Colegii o numesc the solution finder adică cea care găsește soluții.”

Raluca Conțiu este de formație psiholog. Aceeași sursă de informare, site-ul AIST, o descrie pe „Ralu’ cum îi spunem noi (echipa AIST), (…) «mama» tuturor voluntarilor care ne trec pragul, este o colegă grijulie la nevoile celor din jur, având mereu o soluție sau o idee salvatoare în situații care variază de la logistică la semantică.”

Și iată că sintagma problem solving (rezolvarea problemelor) este elementul comun al celor două fete. Ambele vin dintr-un domeniu al educației și consideră cu tărie că acesta este pasul esențial în dezvoltarea armonioasă a unei comunități. Tocmai de aceea, au conturat proiectul „School Bike” având la bază o necesitate reală, identificată concret, dar și o posibilă soluție.

După cum spune Minodora, coordonatoarea proiectului, „o parte dintre noi suntem părinți – așa că ne luptăm în prima linie cu traficul de dimineață, mai ales în jurul școlilor. De-a lungul anilor în care am desfășurat activități și am găzduit sute de voluntari, am observat cât de ușor le venea acestora să se deplaseze prin oraș folosind bicicletele pe care le punem noi la dispoziție. De aici până la a încerca să ne folosim de această observație pentru a găsi o soluție viabilă pentru decongestionarea parțială a traficului, nu a fost decât un pas.”

Așa s-a născut „School – Bike”, un program de mobilitate care încurajează și sprijină elevii de gimnaziu din Baia Mare, să folosească mijloace de transport alternative, cu impact redus asupra mediului și cu multe beneficii pentru sănătate. În cadrul proiectului s-au derulat activități diverse precum sesiuni demonstrative de mers la școală cu mijloace alternative de transport, workshopuri de educație rutieră, educație ecologică și pe teme de sustenabilitate, sesiuni de informare alături de parteneri din mediul ONG și din cadrul poliției.

Acest proiect a fost implementat sub formă de proiect pilot, luându-se în considerare o ulterioară dezvoltare cu sprijinul administrației locale, cât și a altor ONG-uri și a mai multor instituții de învâțământ. Pronosticurile au fost bune, astfel că exemplul pe care l-au dat a avut impact și asupra altor școli decât cele participante în proiect, dar și în rândul tinerilor. Un aspect foarte îmbucurător legat de implementarea proiectului este că organizatorii School-Bike au „descoperit elevi, profesori, părinți și polițiști care aleg să se deplaseze cu bicicleta în oraș oricând au ocazia”, iar acest lucru arată că există interes pentru acest subiect și că oamenii înțeleg avantajele unui stil de viață sănătos și responsabil.

Un obiectiv important pe care Raluca și Minodora îl au în vedere este educarea copiilor încă de la vârste fragede, astfel încât distracția reprezentată de deplasările cu mijloace alternative de transport să se împletească cu educația ecologică și cu un comportament eco-friendly.

Un alt aspect important ține de „împletirea dintre nevoia de a decongestiona, cel puțin parțial, traficul matinal, și nevoia de piste de biciclete în număr suficient de mare pentru a permite mersul la școală (și la serviciu) în deplină siguranță – mai ales că, din punct de vedere legal, copiii sub 14 ani nici nu au o altă alternativă pentru a circula cu bicicletele”, atrage atenția Minodora.

Așa cum afirmă și cei din comunitatea Maramureș Bike, care au sprijinit inițiativa și demersul School-Bike, „bicicleta reprezintă alternativa inteligentă a unei societăți moderne, conștientă de importanța dezvoltării sănătoase a viitoarelor generații, precum și a conservării mediului înconjurător”. Iar completarea Minodorei vine ca o mănușă în acest sens:

„Obiceiurile bune se formează încă din copilărie. Cu cât exersăm mai mult și mai devreme un comportament, cu atât îl vom adopta mai ușor și mai constant. Copiii sunt foarte receptivi, dacă li se explică pe înțelesul lor și înțeleg motivele.”

Optimismul și gândirea constructivă a celor două fete care au coordonat proiectul „School-bike” sunt o sursă de inspirație pentru toți cei care doresc să îmbunătățească ceva în comunitatea lor. A vrea ceva care să funcționeze mai bine și mai eficient, atrage după sine implicare și responsabilitate.

Dacă acest proiect a avut impactul scontat și chiar mai mult, cu siguranță el nu se va opri aici pentru că Minodora și Raluca alături de noii parteneri implicați în proiectul „School-Bike” spun în cor:

„Ne dorim cât mai multe piste de biciclete, mai ales în vecinătatea școlilor, însă nu numai acolo. Ne dorim stații din care elevii să poată împrumuta în mod gratuit biciclete cu care să deplaseze, dacă nu au propriile lor biciclete sau trotinete. Ne dorim ca proiectul nostru pilot să inspire și să fie adoptat și dus mai departe de către toate școlile din oraș (și, de ce nu, din județ)”.

SCHOOL BIKE Baia Mare este unul dintre proiectele câștigătoare în cadrul programului „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități”, coordonat național de Federația Fundațiilor Comunitare din România prin Fundația Comunitară Oradea și finanțat de Lidl România. Proiectul este implementat la nivel local de American International School of Transylvania (AIST) cu sprijinul UAC Europe.

Evenimentele noastre

| , ,
Vă invităm să faceți valuri de bine în calitate de donatori, ambasadori sau înotători ai cauzelor…
| ,
Miercuri, 13 decembrie, a avut loc Gala Comunității Bihorene, evenimentul în cadrul căruia am pre…
|
S-au făcut valuri de bine la Swimathon Oradea 2023, ediția a XI-a, iar rezultatele competiției ca…