Skip to main content

Știința înțeleasă altfel de copiii și tinerii din Bihor

By Beatrice Bungo
| ,
| ,

Știința este văzută de majoritatea copiilor și tinerilor ca fiind ceva abstract și greu de înțeles. Fondul Științescu Oradea a demonstrat din nou că atunci când știința le este explicată prin exemple din viața de zi cu zi sau dacă îi provoacă să creeze, poate fi îndrăgită cu ușurință. În ediția 6.0 a programului Fondul Științescu Oradea, am finanțat 6 proiecte care au reușit să facă știința mai atractivă pentru 1078 de copii și tineri din județul Bihor, atât din mediul urban, cât și din cel rural. Tinerii au creat roboți pentru competiții, unii au pus plantele sub lupa microscopului și au obținut alternative sănătoase pentru a da culoare alimentelor. Copiii din mediul rural s-au întâlnit cu Profu’ Zăpăcit care le-a adus în față experiemente impresionante, în timp ce alți copii au folosit logica sau arta pentru a face știință în curtea școlii lor. Fondul Științescu Oradea a ajuns la ediția 6.0, cea pe care o rezumăm în următoarele rânduri.

Clubul STEM RoboManiacs a contribuit la dezvoltarea viitorilor ingineri ai orașului nostru

Până să își dea seama care este meseria care le va asigura viitorul, tinerii au nevoie să pună în practică ce știu sau le face plăcere să descopere. Așa a fost robotica pentru 20 de liceeni și studenți orădeni care au spus „DA!” provocării lansate de Asociația Roboticienilor Oradea (ARO), de a participa la ateliere gratuite care să le dezvolte logica și cunoștințele în domeniul matematicii sau informaticii. ARO este un ONG la a cărui formare am contribuit prin mentorare și prin finanțarea proiectului despre care îți vorbim – Clubul STEM RoboManiacs. Tineri curioși au învățat să construiască roboți SUMO, cei pe care i-au realizat din kit-urile obținute de ARO prin finanțarea din Fondul Științescu Oradea 6.0. Activitatea Clubului se traduce prin formarea unor viitori ingineri pasionați de ceea ce fac. Existența clubului a presupus participarea unor tineri curioși la ateliere gratuite de robotică. Unii au învățat aici cum să folosească tensiunea și curentul pentru a construi, alții și-au pus în aplicare cunoștințele deja avute și s-au apucat de lipit și de creat roboți de lupte din kit-uri. Au pus în funcțiune motoare și au scris cod. Reușita de a construi roboți SUMO a fost culminată de pregătirea tinerilor pentru participarea la competiții de robotică naționale și internaționale în viitorul apropiat.

SeismoGojduLAB a trezit interesul liceenilor față de seismologie

Cadre didactice de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” au venit cu ideea de proiect „SeismoGojduLAB”. Ne-au făcut curioși atât pe noi, membrii echipei FCO, cât și pe cei din juriul care a decis să finanțăm proiectul prin Fondul Științescu Oradea 6.0. Seismo GojduLAB a avut în vedere studiul seismologiei într-un mod practic. Așa se face că 34 de elevi au construit seismometre care au înregistrat vibrațiile pământului. Fizica și seismologia s-au întâlnit prin teoria pusă în aplicare. Pentru a înțelege știința, tinerii pasionați de seismologie au studiat în teren, pe platforma Măgurele, la Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizica Pământului. Fizica nucleară, aplicațiile tehnologice ale laserilor de mare putere și tainele cercetării spațiale au încetat să mai fie aspecte pur teoretice. Tinerii care s-au bucurat de proiectul Seismo GojduLAB ar putea fi viitorii oameni de știință pasionați de ceea ce fac.

Happy Outdoor Classroom STEAM

Pentru copiii Școlii Gimnaziale Nr.1 Buntești și pentru cei de la Școala Primară Nr. 1 Stâncești știința s-a mutat în aer liber cu ajutorul finanțării obținute prin Fondul Științescu Oradea 6.0. 157 de copii din mediul rural au avut acces la știință prin jocuri gigantice de logică sau matematică, enciclopedii și atlase pe care să le acceseze. Cei mici au descoperit celulele animale cu ajutorul unor microscoape portabile wireless, au măsurat viteza vântului, au descoperit sistemul solar și au înțeles în ce condiții ar putea locui pe Marte. Proiectul Happy Outdoor Classroom STEAM al echipei de proiect formate din cadre didactice din Buntești și Stâncești a contribuit la dezvoltarea gândirii critice a copiilor și la înțelegerea unor științe exacte prin joacă.

Cromodon a demonstrat că natura poate fi o alternativă sănătoasă care ne „colorează” alimentele

Natura e biologie, e chimie și e prezentă în viețile noastre. La această concluzie au ajuns 200 de tineri coordonați de echipa de proiect a Liceului Don Orione din Oradea. Au cercetat și aplicat cunoștințele dobândite timp de 4 luni în urma unor ateliere în care au găsit alternativele sănătoase cu care să coloreze alimente și băuturi. Au folosit plante culese și altele pe care le-au cultivat. Curioșii au făcut secțiuni în materiale vegetale pentru a observa la microscop cromoplastele din celulele vegetale, apoi le-au supus la diverse metode chimice pentru a extrage pigmenți cu ajutorul cărora au realizat creații artistice, au colorat alimente și băuturi, pentru ca la finele atelierelor să organizeze o expoziție. Din biologie și chimie s-a făcut artă. Semn că interdisciplinaritatea există și îi ajută pe copii să creeze conexiunile între științe.

Copiii din mediul rural au înțeles știința cu ajutorul Profului Zăpăcit

Actorul Șerban Borda a ajuns în Vârciorog, Marghita, Batăr, Tămășeu și Roșia, unde a dus știința în fața a 625 de copii pe care i-a fascinat prin spectacolele Profului Zăpăcit. Șerban a îmbrăcat costumul savantului trăsnit și a transmis cunoștințe elementare de fizică, chimie și matematică prin cele cinci spectacole interactive susținute în mediul rural. Proiectul va avea continuitate, asta pentru că experimentele fizice și chimice puse în scenă vor putea fi replicate la scară mică de către profesori și elevi în timpul cursurilor. 

Cerc de robotică la Liceul Teologic Romano-Catolic „Szent László” Oradea

Liceul Teologic Romano-Catolic „Szent László” Oradea a obținut finanțarea unui cerc de robotică la care a oferit acces gratuit unui număr de 42 de copii orădeni. Vorbim despre continuitatea unui proiect din 2022 a Liceului Teologic Romano-Catolic Szent László. Așa se face că în 2024 le-am acordat o nouă finanțare prin Fondul Științescu Oradea, cea prin care atelierele gratuite de robotică au fost accesibile atât copiilor din cadrul instituției de învățământ, cât și altor beneficiari. Cei mici au asamblat roboți LEGO și au învățat prin proiectul TechPlay Adventures principii de programare și inginerie.

Acestea sunt cele 6 proiecte pe care le-am finanțat prin Fondul Științescu Oradea, 6.0. Suntem bucuroși că au adus știința în fața copiilor și au făcut-o înțeleasă pentru micii și marii bihoreni. Fondul Științescu Oradea este un program inițiat de Federația Fundațiile Comunitare din România și de Romanian-American Foundation, implementat în județul Bihor de Fundația Comunitară Oradea. Ediția 6.0 a Fondului Științescu Oradea a fost susținută de sponsorul principal Accesa. Au contribuit la a face știința mai atractivă următoarele companii: DSV Air & Sea, VPK Packaging Salonta, Salesianier România, Sema Express, Golde Oradea, Vulcri și Plexus.

Evenimentele noastre

| , ,
Vă invităm să faceți valuri de bine în calitate de donatori, ambasadori sau înotători ai cauzelor…
| ,
Miercuri, 13 decembrie, a avut loc Gala Comunității Bihorene, evenimentul în cadrul căruia am pre…
|
S-au făcut valuri de bine la Swimathon Oradea 2023, ediția a XI-a, iar rezultatele competiției ca…